Mustafa Ali Yanık

Erkeklerde Burun Estetiği

Burnumuz nefes almamızı sağlayan, insan sağlığı ile birebir ilişkili, dış görünüm açısından da ön planda olan bir organımızdır.
Burnumuzun şekli yüz ifademizi ciddi oranda değiştirmektedir. Örneğin; ucu aşağı doğru olan ve kemerli, sarkık bir burun kişiye gergin bir ifade verebilmekte ve yorgun gösterebilmektedir.

Hastalarımın ortalama olarak;
-    %25’i burun tıkanıklığı,
-    %25’i estetik nedenler,
-    % 50’si ise hem fonksiyonel hem de estetik nedenler ile bana başvurmaktadır.

Erkeklerde ve kadınlarda güzellik kavramı birbirinden tamamen farklıdır. O nedenle erkek hastalarda en dikkat edilmesi gereken konu bence,  daha çok bayanlara uygun olacak burnu yapmamaktır. Erkek hastaya erkeksi yüz özelliklerini koruyacak şekilde, kemer, burun ucu sarkıklığı, eğrilik düzeltilmiş bir burun yapmaya çalışmaktayız.

Biz doktorlar, kadın burun ucunun dudakla oluşturduğu açıyı 90 derecenin üstünde, sırtını da hafif kavisli yapmaya çalışıyoruz. Yani hafif oyuk ve kalkık burun için ideal bayan burnu diyebiliriz. Erkek hastalar için ideal olan ise, burun ucunun dudakla oluşturduğu açının 90 derece, burun sırtının ise dümdüz olması, oyuk olmamasıdır. Burnun bu özelliklerden daha kalkık olması erkeğe kadınsı bir hava verebilmektedir. Bazı erkek hastalarda ise burun ameliyatı için temel motivasyon daha iyi nefes almaktır, görüntü ile ilgili istenilen değişiklikler bu probleme yol açan travma sırasında ortaya çıkmış olan ikincil değişikliklerden kaynaklanabilmektedir.

Ayrıca erkek burunlarında, ülkemizde rastlanan etnik burun tipi olan ‘’Karadeniz’’ ve ‘’Arap’’ burunları, kadınlara göre daha belirgindir.

Daha temkinli davranılmasına rağmen erkek hastalardaki revizyon oranları kadınlarınkinden biraz daha fazladır. Erkeklerin kıkırdak ve kemik yapıların daha kalın olması, özellikle kemik kırılan ameliyatlarda kadınlara oranla yüzde biraz daha fazla morarma ve şişliğe neden olabilmektedir. Yine erkek hastalar kadınlara göre spor ve travma nedeni ile daha çok burun yaralanmasına sahiptirler. O nedenle septum deviasyonuna (burnu içeride normalde iki eşit parçaya bölen duvarın eğriliği) erkek hastalarda daha belirgin ve fazla rastlanır. Estetik burun ameliyatı sırasında bu sorun da mutlaka düzeltilmelidir.

Burun estetiğinde erkek hastaları kadın hastalardan ayıran temel farklılıklar vardır:
Erkek hastada ön planda olması gereken, maskülen görüntünün korunmasıdır. Genel bir kaide olarak burun ucu çok kaldırılmaz, çok inceltilmez ve yukarıda da belirttiğim gibi kalkık bir burun yapılmaz. Bunun nasıl yapılacağı her hastanın yüz tipine göre değişir. Uç kısmı hafif kalkık ve düz bir burun hedefleniyorsa; göz çevresi, elmacık kemikleri ve çene hatlarının daha belirgin olması maskulen bir denge yaratır. Silik bir çene yapısı ve elmacık kemikleri olan hastaya (bu durum burnu olduğundan daha büyük de gösterebilir) bu dengeyi sağlamak için bahsettiğimiz alanlarda girişimler de önerilebilir.

Genel bir tanım vermek gerekirse, düz bir burun yapılsa bile yüksekliğinin güçlü tutulması veburnun çok küçültülmesisıklıkla daha doğal ve olumlu bir sonuç vermektedir.

Erkek burnunda, kabul gören standart bir estetik biçim bulunmamaktadır. Bize başvuran erkek hastalarımız, bazen sadece burun ucunun düşüklüğünden, bazen genişliğinden, bazen de sadece burun kemerinden şikâyetle başvurabiliyorlar. Sadece şikayetleri olduğu o kısmı yaptırmak erkekler için yeterli olabilmektedir.

Kadın burnunda ise, genelde standart olarak tanımlanabilen ve sıklıkla arzulanan bir estetik şekil vardır ve buna ulaşmak için burunda gereken bütün alanlara müdahale edilir.

Erkek hastalarada estetik esnasında burunda yapılacak olan değişiklikler yaşa bağlı olarak da değişkenlik gösterebilmektedir. Örneğin, ergenlik döneminde burun şekliyle barışık olmayan bir hastada konservatif ama belirgin değişiklikler yapmak iyi bir seçenek olabilir. Öte yandan orta yaş ve üzeri erkeklerde vücut imajı genellikle yerine oturduğu için çok dikkat çekici/belirgin değişiklikler hastayı mutsuz edebilmektedir. Çevreden gelecek eleştirileri de hasta yaşa bağlı olarak değerlendirmektedir. Buna bağlı olarak erkek hastalarda da mutlaka ameliyat sonrası nasıl bir görüntü ortaya çıkabileceği dijital imaj teknikleri ile gösterilmeli, doktor ile tartışılmalı ve hastanın nasıl bir değişiklik istediği tam olarak anlaşılmalıdır.